Dag 7. Compiegne naar St. Genevieve - Reisverslag uit Épône, Frankrijk van Hans Ven - WaarBenJij.nu Dag 7. Compiegne naar St. Genevieve - Reisverslag uit Épône, Frankrijk van Hans Ven - WaarBenJij.nu

Dag 7. Compiegne naar St. Genevieve

Door: Hans en Paul

Blijf op de hoogte en volg Hans

25 Mei 2014 | Frankrijk, Épône

Hallo allemaal,

Vandaag werd in de dorpjes waar wij doorheen fietsten moederdag gevierd met markten, kermis en feesten in de open lucht. Dit evenement viel samen met de stemming voor de Europese verkiezingen in Frankrijk. Verpletterende overwinning voor het Front National met 25%. Het Noorden van Frankrijk is in verval. Overal zie je gesloten winkels en staan hotels leeg en te koop.

We zitten op zondagavond in Epone aan tafel in een chambre d'hote, en de familie bevestigde de ernst van de situatie zowel economisch als politiek. Er gebeurt niets, Frankrijk staat stil en de president verstopt zich. Dat zeggen mensen die zelf geen FN stemmen. Het geeft wel te denken.

We vertrokken zaterdagochtend uit hotel Armor naar de Information voor onze dagelijkse tampon (stempe). Vervolgens via de bakker en de Monoprix op weg voor eerste deel van het drieluik over de zeven Heuvelenweg naar onze verlossing in de kathedraal van Chartres. Na rond het middaguur nog enige tijd hoopvol te hebben doorgebracht in een bushokje moesten we eraan geloven. Regenkleding aan en doorfietsen. Het was nat, koud en stevige tegenwind. Na ruim 60 km. ging het laatste stuk 3 km omhoog met 5/7% stijging. We zijn mooi weer fietsers af, het lijden is begonnen, en de bergen moeten nog komen.

Op verzoek van Paul leggen we hier onze ervaring vast met het boekje van Sweerman dat de min of meer officiële route beschrijft. De concentratie die benodigd is om de aanwijzingen al fietsende en op het verkeer lettende (in de regen) te ontcijferen ontneemt je de mogelijkheid om van de omgeving te genieten. Na een tijdje ben je zelf niet meer te genieten. Het boekje houdt het midden tussen een puzzelrit en een cryptogram. We komen in Frankrijk geen Camino gangers meer tegen. Mogelijk zijn ze verdwaald.

Vandaag weer 60 km met droog weer en weinig wind. De klimmetjes hakken erin met een dagsluiting van 3 km op 7%. Morgen verder op iedere hoek het raadsel van Sweerman oplossen en vergeving vragen in Chartres.
Hans en Paul.

• 25 Mei 2014 - 23:33

Riedi:

In Chartres wacht de verlossing.
    Dat is voor morgen jullie bestemming. Daar is het dan verdiend genieten van de prachtige kathedraal.

slaap lekker en liefs voor jullie beiden.

En, Hans wat schrijf je toch leuk!

• 25 Mei 2014 - 23:40

Karin:

Lieve mannen,
    Dappere kerels zijn jullie aan het worden. De strijd aangaan met de elementen.
    Heerlijk om net voor het definitieve einde van de dag, de slaap, jullie verhaal te lezen.
    Na regen schijnt altijd zonneschijn te komen!
    Liefs voor beiden,
    Karin

• 25 Mei 2014 - 23:53

Lieve Paul,
    Jammer dat ik er niet was toen je belde voor mijn verjaardag. Heel lief, dank je wel.
    Hoe herkenbaar is jullie relaas, het is geen vakantietripje. Gelukkig dat het vandaag in ieder geval weer droog was en weinig wind. Kun je tenminste weer een beetje recupereren. We zijn best veel met onze gedachten bij jullie. Als alles een beetje voorspoedig wil gaan morgen halen jullie Chartres. Vandaag hebben jullie ons al ingehaald. Had je niet gedacht he Paul? We gunnen het jullie van harte.
    Veel succes en hopelijk dusdanig weer dat jullie wel van de omgeving iets meekrijgen. Het doet me stiekum een beetje deugd dat jullie Sweerman ook ervaren als niet helemaal overzichtelijk. Dacht dat wij niet zo'n kampioenen in het vinden van de weg waren.
    De gasten op mijn verjaardag hebben meegeleefd met jullie.
    Vandaag is Ad Tuijtelaars vertrokken naar Rome en zaterdag zijn Ad en Rolien Bastiaansen uit Rijsbergen teruggekeerd uit Rome. In 4 weken gedaan, een nog barrere tocht dan Santiago!
    Nogmaals weer een goeie fietsdag gewenst en hartelijke groeten ook voor jou Hans natuurlijk.
    Giem en Ineke

• 26 Mei 2014 - 09:13

Herman / Ria:

Hallo Paul en Hans,het gaat zoals ik nu lees gelukkig redelijk voor de wind ook al hebben jullie deze ook wel eens echt tegen.Ik vind dat Hans fantastische reisbeschrijvingen maakt,het werkt verslavend v.w.b. het lezen en volgen.We duimen in Holland voor jullie,sterkte en tot de volgende halte,Herman/Ria

• 26 Mei 2014 - 10:34

Elma De Leeuw :

Lieve oom Paul- Goedendag Hans,

Mooi om jullie belevenissen te kunnen volgen en mij zo een heel klein beetje onderdeel te mogen voelen van jullie belevenis!
    Het moet toch een genot zijn je zo over te geven aan jezelf & de natuur, slechts gewapend met wilskracht en twee wielen aan een frame.
    Ik wens jullie dat die wielen blijven draaien, de inspanning lijkt te verminderen en dat de herinneringen zich vermenigvuldigen.

Succes!

• 26 Mei 2014 - 11:55

Marcel En Marja:

Hallo Paul en Hans,

Een diepe buiging voor jullie! Zodra we internet bemachtigen - we gaan er zelfs de McDonalds voor in - lezen we jullie prachtige blog. Volgens ons zijn jullie aan een soort verjongingskuur bezig: slaapzalen, schimmige hotels en wars van het comfort dat je na je vijftigste - althans dat is onze ervaring - zo prettig vindt. Succes met de volgende dagen en we volgen jullie 'op de voet'.

Succes!

• 26 Mei 2014 - 16:02

San Xacobeo:

De mening van Paul over de Sweermanboekjes kan alleen juist zijn indien hij de boekjes op z'n kop houdt. Want een duidelijkere routebeschrijving dan die van Sweerman is niet mogelijk. Aannemende dat je de laatste versie hebt en geen marktplaatseditie van 10 jaar geleden.
    Ondanks het dagelijkse cryptogram, geniet van de tocht. Een keer verkeerd rijden is niet erg. Wel erg is als je veel mist omdat je teveel met je neus in het boekje zit.
    Ultreia!

• 26 Mei 2014 - 18:41

Willem Oomens:

Hans en Paul,

Jullie gaan fantastisch! Fietsen is net het gewone leven, pelgrimage of niet: af en toe goed chagerijnen, op het weer; op de weg; op Sweerman en die Fransen, maar misschien een kleine tip om de cryptische Sweerman te tackelen. Bijna alle wegen in Frankrijk hebben D-nummers. Bij de voorbereiding van de volgende dagtrip is het handig om die nummers te noteren en de dorpen en stadjes die je moet gaan passeren, want wij hadden dezelfde ervaring met Sweerman 'hoe schuin is schuin rechtsaf?'. Die jongens van Michelin hebben dat best aardig aangegeven. Succes en bon courage.

Willem en heleen

• 26 Mei 2014 - 19:45

Maarten Raaijmakers:

Hallo heren regentrotseerders,
    Tsja, het hoort er allemaal bij die regen en routeverwarringen; geen echte verlossing zonder moeite natuurlijk. Maar met enig vertrouwen komen beiden wel weer goed.
    Ik herkende weer veel in jullie beschrijving van het fietsen langs de achterkanten van Frankrijk. de dorpen met gesloten voorzieningen en de bijbehorende weemoedige treurnis.
    Wat dat betreft kan Sweerman inderdaad de actuaiteit maar moeilijk bijhouden. Daar waar je uitziet naarhet enige maar o zo heerlijk dorpsrestaurant met menu du jour sta je voor een voorgoed gesloten deur en rest alleen de caravan met kebab-tomate-oignon an de rand van het dorp. Toch anders als je als fietser met een berehonger arriveert ....
    Misschien drijft ook juist dit verdriet de Fransen mede in de schoot van het FN spook Marine le P.
    Maar de dingen blijven gewoon niet zoals ze waren.
    Overigens zouden de Fransen hun resto local kunnen steunen door er te eten, maar kennelijk gebeurt dat toch te weinig; ook eigen schuld dus...
    Succes en groeten Maarten

• 26 Mei 2014 - 22:11

Ollie:

Hey vader!
    Het klinkt allemaal erg zwaar zo! Toch denk ik dat het wel goed gaat komen, goed doorzetten en af en toe gewoon lekker een rust dag nemen dan komen jullie er (uiteindelijk) echt wel!
    Ik wenst je nogmaals veel succes met je lange zware tocht!
    Groetjes Ollie