Dag 34 en 35. Van Melinde - Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Hans Ven - WaarBenJij.nu Dag 34 en 35. Van Melinde - Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Hans Ven - WaarBenJij.nu

Dag 34 en 35. Van Melinde - Santiago de Compostela

Door: Hans en Paul

Blijf op de hoogte en volg Hans

22 Juni 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Hallo allemaal,

De Camino voerde ons naar Santiago de Compostela waar we op zaterdag 21 juni 2014 om 15:00 uur -de langste dag van het jaar, tevens de zonnewende- zijn gearriveerd. We konden dit heugelijke feit vanwege het ontbreken van internetaansluiting niet meteen met jullie delen. Maar bij deze: het is volbracht!

Na aankomst voegden we ons in een lange rij pelgrims die hun Credential met alle dagstempels hebben overlegd bij het 'Office de Pelegrino' om een Compostolaat te verkrijgen. Dit document krijgt thuis ingelijst en wel een ereplaats. Vanochtend om 12:00 uur in de kathedraal voor de traditionele pelgrimsmis: met koor, orgel en 10 priesters. Het wierookvat, getrokken door 6 dienaren, zwierde ter afsluiting van dit samenzijn door het schip boven de menigte. Een indrukwekkende enscenering.

Gisteren was de etappe van 62 km naar Santiago een aaneenschakeling van steile heuvels. Een laatste test van de benen en het humeur, deels in de stromende regen. Toen we aankwamen klaarde het op en scheen de zon.

Vandaag bespeuren we een toenemende lichtheid, er is een zekere last van ons afgevallen. Na 35 dagen fietsen met een totaal van 2.384 km zijn we klaar. De fietsen en de bagage gaan met Soeters mee en wij stappen dinsdag in het vliegtuig naar Brussel.

Het is nog te vroeg om echt terug en vooruit te kijken, maar op dit moment overheerst een gevoel van tevredenheid en blijdschap: we hebben het samen gehaald!

Wij groeten jullie vanuit Santiago.

• 22 Juni 2014 - 18:59

Hanneke & Ton:

Diep respect! Wat geweldig dat jullie dit avontuur hebben volbracht. Al was soms tussen de regels te lezen dat het niet altijd meeviel, jullie fantastische verslag bleef licht van toon. We zullen de blog missen en zien jullie volgende week weer in Breda! Boel liefs, Hanneke & Ton

• 22 Juni 2014 - 19:01

Willem Oomens:

Prachtig gedaan mannen. gefeliciteerd en chapeau, c'est pas de rien a bientot.

Willem

• 22 Juni 2014 - 19:05

Maggy Wishaupt:

Het klinkt misschien wat profaan in de plechtige context van jullie pelgrimage, maar toch: heel hartelijk gefeliciteerd met het behalen van jullie doel!
    Ik vond het erg leuk, interessant en spannend om jullie te volgen. Hartelijk dank daarvoor!
    Goeie reis terug, en liefs,
    Maggy

• 22 Juni 2014 - 19:17

Wim Hermans:

Hallo Paul en Hans,

Ongelooflijk knap. Geen woorden voor. Geniet er van met voll t

• 22 Juni 2014 - 19:18

Nely:

Chapeau!!!
    Van harte gefeliciteerd met dit behaalde resultaat"geweldig" doe het jullie niet na.
    Had het gisteren via de mail van Riedi al gehoord en vandaag even aan de telefoon gehad.
    Wens jullie een goede vlucht en een warm welkom.
    Liefs voor Paul en voor Hans groetjes. (Anders word het een beetje te vrijpostig)

• 22 Juni 2014 - 19:18

Daan Froger:

Mijn grote waardering voor jullie. Ik heb alle verslagen bijgehouden, een soms afmattende reis, maar anderzijds ook onderlinge pret, saamhorigheid en plezier. Hans we spreken elkaar binnenkort, ik neem aan dat je veel creativiteit voor het klooster 21ste eeuw hebt opgedaan. Goede terugreis, hartelijke groet Daan

• 22 Juni 2014 - 19:20

Gerard En Miek :

Hallo Hans en Paul,
    PROFICIAT!!!!!!!
    Een knappe prestatie!
    Geniet van de paar vrije dagen, lekker uitrusten!
    Goede reis terug en tot snel!
    Groetjes van ons. Xxx

• 22 Juni 2014 - 19:23

Monique En Hans:

Geweldig gedaan!!!
    Wij zijn trots op jullie en kunnen met een gerust hart zeggen dat wij dat jullie niet na kunnen doen. En nu lekker nagenieten van deze tocht en wat het jullie gebracht heeft. Want de pelgrimstochtzegen krijgen is natuurlijk heel bijzonder.
    Fijne terugreis.
    Groetjes van Hans en Monique.

• 22 Juni 2014 - 19:27

Loek:

Hi Hans & Paul,
    Diep respect voor jullie prestatie !!!
    Fantastisch gedaan deze vreselijke lange en taaie rit naar het zuiden.
    Hier kunnen jullie nog lang en met genot op deze prestatie terugkijken
    ( maar dan wel in een gemakkelijke stoel en een lekker glas wijn :-))

Groetjes en tot binnenkort
    Loek & Lian

• 22 Juni 2014 - 19:55

Jolande En Leon:

Geweldig mannen, we zijn zooooooo trots op jullie!!!

• 22 Juni 2014 - 20:00

Giem En Ineke:

Hallo Paul en Hans,
    Gefeliciteerd hebben we jullie al maar we zijn blij jullie allerlaatste verslag ook nog te lezen.
    We hebben genoten van de mooie verslagen en ook bij tijd en wijle tussen de regels gelezen natuurlijk. De beschrijvingen waren vaak zo beeldend dat we er soms gewoon zelf bij waren.
    Indrukwekkende afsluiter met het wierookvat en 10 priesters?
    Wij zijn heel benieuwd naar de verhalen als jullie thuis zijn, als de tijd er een beetje overheen is gegaan, dat zal toch ook weer anders zijn.
    Dinsdag weer thuis, we hopen je snel te zien Paul en wellicht ben je er a.s. Zondag ook bij?
    Geniet van de rust en een goeie reis naar huis dinsdag.
    Liefs,Giem en Ineke

• 22 Juni 2014 - 20:11

Els En Rino:

Geweldige prestatie, goed volbracht !!!
    Het was echt heel leuk jullie via de blogs te kunnen volgen; bedankt hiervoor.
    Nu afkicken van het fietsen ?
    Misschien nog even een rondje Nederland om de spieren in conditie te houden ?
    Eerst lekker uitrusten nu maar en dan weer fijn naar huis.
    Groeten van Els en Rino

• 22 Juni 2014 - 20:30

Gefeliciteerd et deze prestatie en bedankt voor de leuke logjes nagenoeg elke dag.
    Wij vertrekken op 12 juli, ook met de fiets. Hebben jullie nog tips voor ons?
    Groeten van Ton

• 22 Juni 2014 - 20:36

Riedi:

Lieve jongens
    In 35 dagen 2400 km fietsen. Jullie hebben het gedaan.
    Ben toch zóoo trots op jullie.
    Groot respect en nogmaals van harte gefeliciteerd met deze bijzondere prestatie.

Zo te zien hebben jullie niet alleen Ierland tussendoor nog even aangedaan, maar Zwitserland, waar jullie genoemd worden als actieve reizigers, staat er inmiddels ook al bij ........................

Blij dat jullie veilig aangekomen zijn.

Dinsdag staat in Brussel de bolide (met daarin, grote verrassing!) voor jullie klaar om, achterover leunend in de zachte kussens, zonder je ook maar enigszins in te hoeven spannen, naar huis gereden te worden.

veel liefs en slaap lekker

• 22 Juni 2014 - 20:39

Jeroen Rispens :

Wow Hans, super goed gedaan! Echt respect. Tot snel, tot METT!

• 22 Juni 2014 - 20:45

Herman/Ria:

Hallo Hans en Paul, van harte gefeliciteerd met jullie fantastische prestatie. Dat vond de heilige Jacobus ook zoals ik in jullie verslag las want toen jullie in Santiago aankwamen begon de zon te schijnen,dus hij was ook blij en tevreden ,groetjes en ik denk wel tot binnenkort,Herman/Ria.

• 22 Juni 2014 - 20:48

Co Blijlevens:

Beste Peregrinos, Gefeliciteerd met jullie aankomst.Het was eens afzien maar als je dan aankomt dan denk je,verdomme nu is het voorbij, wat nu. Maar dat gevoel gaat snel over in blijdschap en een traantje van en nou is het toch voorbij. Misschien nog een tip voor morgen om nog enkele bijzondere nieuwe gebouwen te zien zoals de bibliotheek ,conservatorium, en universiteiten die dicht bij elkaar staan. Nou je ziet maar . Groetjes Liesbeth en Co

• 22 Juni 2014 - 20:59

Karin:

Lieve mannen,
    Het is een geweldige prestatie. Stiekem hadden we het gehoopt maar toch niet echt gedacht. Super gewoon. Geniet van de afgelegde tocht en het behalen van, niet het doel, maar Santiago.
    Ik verheug me om alle verhalen te horen en jullie weer in m'n armen te sluiten.
    liefs Karin

• 22 Juni 2014 - 21:20

Marianne Keijzer:

Wat een geweldige prestatie! Hulde!
    Goede terugreis!
    Groeten, Marianne

• 22 Juni 2014 - 22:10

Angela & Andries:

Beste Paul & Hans,
    Gefeliciteerd met het bereiken van Santiago, een diepe buiging van ons.
    Blij dat jullie goed zijn gearriveerd.
    Bedankt voor de leuke blogs.
    Tot snel weerzien,
    Angela & Andries

• 22 Juni 2014 - 22:10

Hans Thoolen:

Beste Hans en Paul,

van harte gefeliciteerd met deze prachtige prestatie. Het is gedaan! De reis is afgelegd, de zonden zijn gecompenseerd, de spiritualiteit gestimuleerd! Een schone lei biedt nieuwe ruimte voor nog meer levensverhalen!

Geniet er daar van, lekker eten, lekker drinken! En nog één keer op de knieën, voor jullie gulle gaden !!

Goede terugreis!

Hans

• 22 Juni 2014 - 22:19

Toine Van Der Sanden:

Beste Hans en Paul,
    gefeliciteerd met het volbrengen van jullie fietstocht en pelgrimage. Het was een genot en voor mij ook feest van herkenning om jullie verslagen te lezen. Ik wens jullie een goede terugreis naar huis.
    Hartelijke groet, Toinew

• 22 Juni 2014 - 22:19

Lieneke Bekkema:

Wat vliegt de tijd... Geweldig dat jullie de tocht hebben volbracht!
    Ik zal de reisverslagen missen.

Tot snel!

• 22 Juni 2014 - 22:21

Anke & Rob:

Nu proberen vast te houden , het natuurlijk tempo van de ziel, en vertrouwen op wat zich hier en in het nu aankondigt. jullie hebt het ervaren, het heeft jullie al die bergen overgebracht, door diepe dalen laten gaan . en nu Geniet nooit met mate. Chapeau ! tot gauw ziens Rob&Anke

• 22 Juni 2014 - 23:10

Wim:

Estupendo!!
    Wat een geweldige prestatie, binnen de geplande tijd.
    Jullie beschrijvingen van de ontberingen en de waardevolle ontmoetingen en de genietmomenten heb ik met plezier gelezen. Nog een paar mooie dagen in Santiago en dan weer terug....
    Tot gauw,
    Wim.

• 22 Juni 2014 - 23:12

Lysette En Familie:

Wauw!!!! Echt goed gegaan. Super trots op jullie. Knap hoor! Gefeliciteerd xx

• 22 Juni 2014 - 23:20

Jan Van Amstel:

Dag Hans en Paul,
    prachtig dat jullie het volbracht hebben.
    Een belevenis, die je van je leven niet meer vergeet.
    Proficiat,
    Jan van Amstel

• 22 Juni 2014 - 23:29

Sjef En Corrie:

hallo Hans en Paul
    Gefeliciteerd met jullie prestatie goed gedaan nou even lekker
    uitrusten dan naar huis.
    groetjes Sjef en Corrie.

• 22 Juni 2014 - 23:43

Els Smetsers:

Dag Paul en Hans, wat fantááástisch!! De hele route volbracht, gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Hoe is het met de zitbeentjes?? Gaat het 'gewoon' lopen ook weer goed of hebben jullie nog fietsbenen?
    Nu nog een paar dagen rustig nagenieten.
    Tot gauwkus, els uitdenBels

• 23 Juni 2014 - 08:19

Ele:

Wat een timing! Het lijkt mij heerlijk om een paar dagen in Santiago te kunnen nagenieten van de reis. Stap je ook nog even op de fiets? Een beetje aftrainen? Alle liefs uit het utrechtse (had eigenlijk ook een trainingsstempel moeten maken,...)

• 23 Juni 2014 - 08:48

Paul Van Munster:

Heren,
    Gefeliciteerd. In NL schijnt ook weer de zon. Fijne zomer en een mooie toekomst gewenst.
    Paul van Munster

• 23 Juni 2014 - 16:13

Yvonne En Rob:

We zijn zo trots op jullie. Van hare gefeliciteerd!!!!!!!! We horen alle verhalen wel als we terug zijn uit Frankrijk. Zijn gisteren aangekomen. Veel geluk en goede thuiskomst. Liefs ook voor Riedi en tot ziens.

• 23 Juni 2014 - 16:40

Yvonne:

Jammer dat we er niet zijn , maar na de vakantie doen we het dunnetjes over. We houden kontakt. Veel liefs.

• 23 Juni 2014 - 17:11

Ton Nuijten:

Chapeau heren!
    Petje af! Jullie hebben de hele santekraam in Santiago gehad (eindbewijs, Jacobskerk, wierookvat zwaaien, 600 souvenirtentjes) Het is een hele belevenis. Maar wat het belangrijkste is, vind ik, het onderweg-zijn, met jezelf in conclaaf, op je fiets, contacten die je maakt, verbaal of niet-verbaal. Op naar de volgende levensdoelen! Ik zit in Zuid-Frankrijk, Languedoc, samen met Rinus Goedhart, Peter Verheijden, Peter Kolen, Paul van Beek, Dirk Oudshoorn. We zijn daar aan het ..... fietsen! Een week lang (tot za-avond 28 juni). Zij feliciteren jullie ook. We zien elkaar op een of andere manier Breda! Ton

• 23 Juni 2014 - 18:07

Pieter:

Geweldige prestatie!!! Vanuit FR (postcodegebied 58120) keek ik geregeld (tot 60 km de lucht in) naar het noordwesten..het westen..het zuidwesten en verder, zag jullie in gedachten op het valse plat met regen en tegenwind en later het berg en dal met de hete adem van de zon in de nek. Dat gaf motivatie om er weer tegen aan te gaan met de bricolage. Juliie tocht inspireerde dus.. En dat is GOED ZO. Tot ziens. Pieter

• 23 Juni 2014 - 20:57

Maarten Raaijmakers:

Awel, mannen,
    Tsja, en dan ineens is het gedaan ... Mooi.
    Terechte tevredenheid heerst, de heimwee naar de wegen komt later weer.

Proficiat met jullie Camino en goed dat jullie de zondagmis exact gehaald hebben (maar dat was gewoon perfect gepland natuurlijk, aankomen op een zaterdag als het hoort) Hadden jullie nog tijd om nog naar Finisterrre te gaan ? Zo ja zou ik dat doen (met de bus bedoel ik dan). Kunnen jullie je overtollige bagage ritueel verbranden op het strand, zoals het hoort. Maar, het meegeven aan Soetsens kan natuurlijk ook.

Geniet van jullie tocht en een goede terugreis, die zie ik nu al gaande is.
    Finisterre is dus voor een andere keer.
    Salut,
    Maarten

• 23 Juni 2014 - 21:18

Yvonne:

Fantastisch van jullie. We hebben grote bewondering en respect voor jullie.

liefs,
    tante Piekie en Yvonne

• 24 Juni 2014 - 16:20

Mieke De Lange:

Dit kan niemand jullie meer afpakken. En geweldig ,de -toch wel beloning - in de cathedraal.
    Kan me voorstellen ,dat jullie zeer onder de indruk waren. Het is volbracht en dat geeft een goed,heel goed gevoel. Voor in de eewigheid!!!! Houdt het vast, Mieke.