Dag 36. Santiago naar Brussel, Breda, Ulverhout - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Hans Ven - WaarBenJij.nu Dag 36. Santiago naar Brussel, Breda, Ulverhout - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Hans Ven - WaarBenJij.nu

Dag 36. Santiago naar Brussel, Breda, Ulverhout

Door: Hans en Paul

Blijf op de hoogte en volg Hans

23 Juni 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Hallo allemaal,

Hartelijk dank voor alle belangstelling, reacties, praktische tips en morele steun. Deze positieve energie gaf ons steeds weer een zetje in de goede richting. Vandaag voort het eerst niet op de fiets, een merkwaardige ervaring. Soetens heeft de trappers van onze tweewielers gehaald, de sturen gedraaid en ze vervolgens aan de voorwielen opgehangen in zijn bus. Morgen gaan zij ook naar Nederland.

We logeren in Hostal Mexico, aan de Republica Argentina 33 te Santiago de Compostela in Spanje. Hoe internationaal wil je het hebben? Vanavond uiteraard naar Nederland-Chili gekeken in cafe Sport, naast de Hostal, temidden van 25 enthousiaste landgenoten/(serieuze)pelgrims. Waar komen die ineens vandaan? Men wist in het Holland Huis van de Camino dat dit de enige locatie in Santiago is waar de wedstrijd te zien was, want de zenders in de cafés stonden op Spanje-Australie.

Opnieuw, en nu tijdens deze Camino, een ervaring dat sport verbindt en grote vreugde kan brengen. Natuurlijk zijn er excessen, hooligans, fraude en omkoping tot in de hoogste echelons van het bestuur. Een verschijnsel dat zich evenwel niet beperkt tot de sport.

Wij lopen in Santiago door een historische stad met eeuwenoude gebouwen die we monumenten noemen. Gestolde energie van generaties. Bij voetbalclubs, die vaak honderd jaar geleden zijn opgericht, speelden opeenvolgende generaties: opa's, vaders, zonen en nu ook dochters. Je kan deze clubs ook zien als een sociaal monument. Een verbond van spelers en publiek dat plezier bracht en brengt. En zoals met alles in het leven: de intenties bepalen in hoge mate de uitkomst.

Het zit erop, we gaan dankbaar en blij naar huis en daar zien we naar uit. in Nederland volgt nog de epiloog van deze blog en dan komt opnieuw ook het goede doel in beeld. Op verzoek van de moeder van Hans een bijdrage aan KiKa.

Voor nu: Buenos Noches en los ballos. Hans en Paul.

• 23 Juni 2014 - 23:40

Riedi:

Nog één nachtje in Spanje. Slaap lekker
    liefs

• 23 Juni 2014 - 23:54

Wim:

Heerlijk, om even bij te komen in het inspirerende Santiago. Sport is internationaal en gaat hopelijk mede leiden tot verbroedering van de gehele mensheid. Geniet nog even van jullie verblijf in Santiago en een goede reis naar huis.
    Buenas noches y hasta luego.
    Wim.

Enjoy,

Paul

• 24 Juni 2014 - 16:43

Mieke:

leve de beweging ,leve de ontspanning en leve het leven!!!!!