Dag 10 en 11. Chartres, Hilaire, Reigny - Reisverslag uit Reigny, Frankrijk van Hans Ven - WaarBenJij.nu Dag 10 en 11. Chartres, Hilaire, Reigny - Reisverslag uit Reigny, Frankrijk van Hans Ven - WaarBenJij.nu

Dag 10 en 11. Chartres, Hilaire, Reigny

Door: Hans en Paul

Blijf op de hoogte en volg Hans

28 Mei 2014 | Frankrijk, Reigny

Hallo allemaaal,

We zijn 20 km voor Tours in Chambre d'Hote Au Cour des Vignes in Reigny. Hartelijk dank voor alle aanmoedigingen en opbeurende woorden. Deze positieve energie hebben we hard nodig want het valt ons van tijd tot tijd ook zwaar. Regen, wind en hellingen bepalen de dag. De fysieke arbeid vraagt veel en laat weinig ruimte voor andere zaken. Gisteren geen blog omdat de site niet bereikbaar was. Vandaag korte update van Les Deux Tampons, vanaf de rand van het bed.

De etappe naar Hilaire Les Gravelles was met 90 km wel weer pittig. Na circa 65 km waren we echt wel moe, maar ja nog 25 te gaan naar onze overnachting. Tijdens overleg op de hoek van de straat werden we aangesproken door een meisje op een snelle fiets. Waar moet u naar toe? Oh naar Hilaire, dat treft, ik woon daar in de buurt. En als in een ouderwetse 6 daagse koers gingen wij achter haar aan. Niet achter de derny, maar achter haar derrière, in razende vaart. Zo kwamen wij alsnog op tijd bij de auberge, waar we wederom de enige gasten waren.

Het is een merkwaardige ervaring, maar we komen al 7 dagen geen pelgrims tegen onderweg. Ook vandaag niet, terwijl wij de officiële route volgen met steeds meer St. Jacques tekens op borden en palen. Waar zouden ze zijn? Mogelijk een andere Camino?

En wat is er toch met Frankrijk aan de hand. Vandaag op de laatste 25 km. geen restaurant en alle bakkers, groenteboeren en kruideniers dicht of definitief gestopt. De pizza cultuur heeft inmiddels in alle hevigheid toegeslagen. Het diner bestond uit een pizza met aardappel door onze vriendelijke gastvrouw telefonisch besteld.

Morgen passeren we Tours en is Routeboek nr. 1 voltooid. Het tweede boek zet koers naar de Pyreneeën, en het derde door Spanje naar Santiago. We denken maar niet teveel aan die bergen, maar we dromen er wel van. Voor nu lekker slapen, het is de hoogste tijd. Hartelijke groet van Les Deux Tampons. Hans en Paul.

90 en 81

75 en 68

• 29 Mei 2014 - 00:35

Riedi:

Vandaag wordt dan jullie 1e boek al 'uit/af/door'gewerkt! Wat een prestatie.
    Boek 1 kan teruggestuurd worden naar huis. Scheelt weer gewicht.
    Is nu dus nutteloze ballast geworden. Hoe knap van jullie!

Boek twee. Een nieuw begin. Een nieuwe uitdaging. Maar, bekijk het dag voor dag. Kijk niet naar wat je allemaal nog moet 'vertrappen'. Dat is ook de bedoeling niet. Iedere dag leer je meer over en van de weg.
    Én wordt de weg korter.

Hoop dat jullie fijn weer zullen hebben om te fietsen.
    Dag lieve stoere, sterkte mannen. Jullie hebben het toch maar geflikt: boek 1 kan weg.

Doe het rustig aan en neem de rust.
    Slaap lekker
    liefs
    Riedi

• 29 Mei 2014 - 09:29

Willem Oomens:

Dappere vrienden,

Wat zakt de geschiedenis toch snel weg in het bad van de vergetelheid. Waar is de tijd gebleven, dat jullie, maar ook ik, op blote knieën en een kokosmat het rozenhoedje prevelde; de pastoors de mannen maanden de staf te richten en zij verlekkerd achter de dameskont aanliepen met de handen in de pastoorszakken van de toog! Alleen het laatste was nog jullie deel; maar de pastoors, zo ze er nog zijn- zijn terug gejaagd in het hok en de politici hebben de handen van de kerk afgetrokken. Zie hier het antwoord op de vele vragen in het laatste blog.
    De Gaulle is dood. Ook in Frankrijk wordt nog maar een enkel kind gemaakt en wat doe je dan als middenstander. Je roept 'merde' en ga in de fabriek werken en koop je brood in de supermarché. Voila, la vie en campagne. Onze ervaringen waren 20 jaar geleden idem dito. Maar het land lijkt leger dan het is. Je bent en je komt nu in streken waar het sociale leven zich in de morgen afspeelt. Het Franse ritme is on-hollands. Als wij aan brood beginnen te denken, is de Franse bakker al uitverkocht; als wij warm willen gaan eten, ligt half Frankrijk (dat is dus het platteland) al tussen de klamme lappen, alleen het bidden is gelijk d'n Hollander, niet dus, arme Hollande.
    Het feit dat je nu weinig pelgrims tegenkomt, ligt aan het gegeven dat je een 'zuinige', noordelijke route hebt gekozen. De route langs Parijs gaat verder door Bourgondië en (Vezelay) en langs Puy en Velay, een beroemde samenkomst van oostelijkere routes en vandaar richting Pyreneën. Dus de boetvaardigen zul je nog wel ontmoeten en als het allemaal een beetje teveel wordt, kom dan gerust even hier uithuilen. Wij maken stamp en rode kool met vette jus of bitterballen en kip-frietje-oorlog, met voor Paul veul koekjes. Geintje!
    Bon courage!

Willem

• 29 Mei 2014 - 09:32

Loek & Lian :

Hi Hans & Paul,
    Als we zo naar de kaart kijken razen jullie in sneltreinvaart richting het zuiden van Frankrijk.
    Dat is ook wel het voordeel van 1 dag geen blog bijhouden. Gelukkig hebben jullie geen last van schrijvers block. De verhalen zijn mooi om te lezen. Andere Camino rijders zijn er natuurlijk wel, maar worden verpletterend ingehaald. Jullie hebben geen tijd om ze te ontmoeten... Dat komt wel als jullie in het werkelijke zuiden komen waar de zon altijd schijnt, wind uit het noorden komt en hellend vlak naar beneden weg loopt... Geniet ervan mannen, van jonge meisjes die de oude mannen gedachten weer 25 km op sleep touw nemen en het Franse restaurant waar ze wel die coq au vin, crème brulee of boeuf bourguignon hebben....
    Het gaat jullie lukken, het gaat jullie goed, GODSPEED
    Loek & Lian

• 29 Mei 2014 - 10:07

Anke :

een zucht van verlichting toen er hedenmorgen een teken van leven van jullie kwam. Zo langzamerhand hoort het ook bij ons leven , die tocht, met de atlas ernaast bekijken we de route, halen wij eigen herinneringen op van de tijd dat wij ook, maar op een heel andere manier, die streken bereden en bekeken. Fantastisch mannen, al ken ik Hans niet, maar jullie horen nu zo bij elkaar, dat ik mij ook Hans een beetje toe eigen en hem aanspreek onder de term "mannen" chapeau ! tot nu toe, maar houdt het hoofd eronder koel zodat ook het realisme nog een plekje kan krijgen, zodat de veer aan het einde van de rit op de "chapeau geplaatst kan worden. Wat zullen jullie overdonderd worden door beelden, gedachten regen en wind, maar de betere dagen komen, hier althans en ik denk ook bij jullie. Alles komt uit de onverwachte hoek, zoals dat meisje op haar snelle fiets en je merkt dat ook een aardappel pizza best lekker kan zijn, al waan je je dan niet meer in Frankrijk. Geniet nooit met mate ook als de verplichte rustdag onderdeel is van de pelgrimage. Het gaat goed, we denken aan jullie. Rob & Anke

• 29 Mei 2014 - 17:31

Jan Van Amstel:

Dag Paul
    (en Hans ook natuurlijk, maar die ken ik niet).
    Ik heb vaak aan je gedacht de afgelopen dagen, als ik de weerberichten in Frankrijk zag en besefte dat jullie al die voorspelde regenbuien op je dak zouden krijgen.
    Ik had nog geen mailtje van jullie gekregen, dus ben gisteren zelf maar eens op jullie blog gaan kijken en tot mijn verrassing gezien, dat jullie al een flink eind gevorderd zijn. Etappes van 80 en 90 km per dag, knap hoor!
    Leuk om al jullie ervaringen te lezen, dan gaan voor mij de herinneringen aan 2005, toen ik hem dus met Bart van Rooij gereden heb, weer opnieuw leven. Ja, het is een hele belevenis, zo'n camino.!!
    Jullie treffen het slechter dan wij destijds. Wij hebben maar 2 of 3 dagen wat regen gehad en verder aangenaam weer. Wel schagreinig, dat in de regen fietsen, met natte kleren aankomen in een hotel en dan 's morgens soms nog steeds met die natte kleren zitten. Ik heb met je te doen.
    Maar jullie zijn al een flink eind weg en als je straks midden Frankrijk gepasseerd bent, wordt het weer vanzelf beter.
    Ook leuk trouwens is om al die reacties van jullie vrienden lezen. Er zijn fraaie stukjes literatuur en humor bij.
    Nou succes verder. Ik hoop dat je spieren en vooral je knieën het goed houden en dat je geen last van zadelpijn krijgt. Goed voor de kont zorgen jongen, dat is belangrijk !
    Sterkte verder,
    Jan vanAmstel

• 29 Mei 2014 - 22:09

Corrie En Sjef:

Hoi Paul en Hans.
    Zo weer een heel eind gefietst,maar het weer zit niet mee,ik heb maar een kaarsje aangestoken dat het weer wat beter word.het is te hopen dat het helpt,het zal wel zwaar fietsen zijn met dat weer.Veel succes en tot het volgende reisverslag het is leuk om te lezen maar wat moeten jullie afzien,wij denken aan jullie.
    Groetjes en sterkte van
    Sjef en Corrie.

• 29 Mei 2014 - 22:43

Ina:

Hoi Hans & Paul,

Zooo leuk om jullie fietstour te volgen. Wat doen jullie het grandioos!
    Je schrijft heel boeiend Hans, het blijft leuk om dagelijks even jullie blog te lezen.
    Zet em op verder!
    Groetjes, Ina

• 30 Mei 2014 - 00:39

Hans:

Messieurs,

Chapeau voor de voortvarendheid waarmee de Franse dreven gegeseld worden met jullie ferme pedaaltred! Deja a Tours! Misschien vergis ik me, maar gaan jullie niet te snel? Steeds rond de 80 terwijl 60 genoeg is? Onthaasten is een onderdeel van de contemplatie heren! Wellicht willen jullie kilometrage sparen voor de Al veel genoemde Pyreneeën. Leef bij de dag: waartoe in de toekomst veel geweten als daarmee het heden wordt vergeten? En die tandem moet ook rust geven!

Niet vergeten voor het slapen gaan je nog even bezig te houden met de imaginaire relatie tot je werkelijke bestaansvoorwaarden! Je zult zien, dat helpt de volgende dag, zeker met de zegen van de bisschop!

Bonne route, et beaucoup de plaisir!

Hans