Prelude van een reis - Reisverslag uit Breda, Nederland van Hans Ven - WaarBenJij.nu Prelude van een reis - Reisverslag uit Breda, Nederland van Hans Ven - WaarBenJij.nu

Prelude van een reis

Door: Paul Stade en Hans van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Hans

11 Mei 2014 | Nederland, Breda

Prelude van een reis

Het heeft even geduurd maar nu is toch de definitieve beslissing gevallen: Hans van de Ven en Paul Stade gaan op de fiets naar Santiago de Compostela in Spanje. We kennen elkaar sinds 1986 en deze tocht voegt een nieuw hoofdstuk toe aan onze vriendschap. We vertrekken zondagmorgen 18 mei a.s. vanuit onze respectievelijke woonhuizen in Breda en Ulvenhout om op de route langs de Mark gezamenlijk de tocht naar het zuiden aan te vangen.

Deze van oorsprong middeleeuwse pelgrimstocht is vanaf Breda ca. 2500 km lang. Althans de route die wij gaan volgen en dan zonder om- en verkeerd rijden. Er kan dus nog heel wat bijkomen. We verwachten er tussen de 5 en 6 weken over te doen en uiterlijk 1 juli weer thuis te zijn.
Wij volgen de westelijke route door België via Mechelen en Tournai en in Frankrijk via o.a. Compiègne, Chartres, Tours, Poitiers, Angoulême, Dax en gaan bij St. Jean Pied-de Port de Pyreneeën en de Spaanse grens over. In Spanje volgen we de zgn. Camino Francés via o.a. Pamplona, Burgos en Léon.

Hoe we vanuit Santiago, als het zover komt, teruggaan naar huis is nog ongewis. Er zijn mogelijkheden per bus, trein en vliegtuig. In ieder geval gaan we niet terug fietsen. We nemen geen tent mee en slapen onderweg in B&B’s, (jeugd)herbergen, hotels, hostals en refuge’s/ refugio’s. Dat laatste zijn speciale pelgrimsherbergen in Frankrijk maar vooral in Spanje met vaak grotere zalen met veel (stapel)bedden met alle denkbare ongemakken van dien.

Wij gaan dus fietsen terwijl de echte pelgrim natuurlijk loopt. We hebben allebei ‘n speciale vakantie/toerfiets met ’n aluminium frame van het merk Santos. Hans ’n geveerde uitvoering met 26” wielen, Rohloff versnellingsnaaf (2 x 14 versnellingen) en een naafdynamo. Paul heeft een fiets met 28” wielen en een 3 x 9 versnellingsderailleur.

Onderweg verzamelen we stempels op onze stempelpas (credential) bij kerken, kloosters, gemeenten en andere overheidsinstanties, slaapgelegenheden en zelfs gewoon bij winkels hebben we begrepen. De afgelopen maanden hebben we getraind en hebben er toch wel zo’n 1500 km opzitten. Of het voldoende is zal moeten blijken. Vooral de bergen zullen wel tegenvallen want dat hebben we niet geoefend en ook hebben we nog niet echt met alle bagage gereden.

Hans zal met z’n I-PAD een blog (=internet dagboek) bijhouden. Die zal te volgen zijn via >hansenpaulnaarsantiago.waarbenjij.nu< . Als je op de mailinglijst staat ontvang je de blog iedere keer bij ’n nieuw bericht. Als je niet op de mailinglijst staat kan je je op de blogpagina linksonder bij “Blijf op de hoogte” met je emailadres aanmelden.

De moeder van Hans, bijna 91, heeft voorgesteld om met de tocht ook het onderzoek naar kinderkanker, de stichting KiKa, te steunen. Zij gaat ons in ieder geval een donatie voor deze stichting overmaken. Wij nemen dit idee over en vragen je, uiteraard op geheel vrijwillige basis, een bijdrage aan deze stichting te storten op rekening NL71INGB0656702516 van P. Stade t.g.v. KiKa. Wij zullen je t.z.t. op de hoogte brengen van het resultaat.

Als je wat meer wilt weten over de achtergrond en wat er zoal komt kijken bij (de voorbereiding van) deze tocht dan is de site www.perfietsnaarsantiago.wordpress.com een fantastische informatiebron. Ook de site van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob, www.santiago.nl geeft veel informatie voor wandelaars en fietsers. Via Google, Uitzending gemist en You Tube kom je via >santiago< of >camino< op een overvloed aan verhalen, foto’s en filmpjes van en over deze pelgrimstocht.

De weg, el camino, is het doel. De Camino kan gezien worden als een metafoor voor het leven en aangezien het voor de achterblijvers soms nog moeilijker is dan voor zij die gaan, wensen wij ook jullie allemaal een
BUEN CAMINO, Hans en Paul.

• 11 Mei 2014 - 22:58

Jeroen Rispens:

Paul en Hans,

Ik wens jullie een mooie Camino toe. Wat een mooi vooruitzicht, wat een avontuur!
    Hans kom heelhuids weer terug, we hebben je weer nodig bij Mett hoor!

Groet, Jeroen

• 11 Mei 2014 - 23:08

Hans Thoolen:

Jongens,

Alvast succes met deze stoutmoedige onderneming! 2500 km in 6 weken betekent toch zo'n 60 km per dag, zonder rustdagen. Jullie helmpje op (!), ik mijn petje af, bij voorbaat.

Heel veel plezier!

Hans

• 11 Mei 2014 - 23:24

Edgar:

Eerwaarde reizigers in spe,

Al het goede zij met u, in de aanloop naar én tijdens deze bijzondere queeste. We leven, lezen en reizen volgaarne met u mee, al was het maar middels de aankomende blog... Maak er, kortom, een reis van die leest als een jongensboek, vol avontuur, reflectie, inzicht, lering en vermaak. Pluk de dag, leef het moment, haal het maximale eruit. En bovenal: fiets met #Karakter en maak er een onvergetelijke reis van.

Bon voyage!

Edgar

• 11 Mei 2014 - 23:44

Daan Fröger:

Heren, velen dromen ervan, weinigen transformeren het naar de praktijk. Een uitdagende uitdaging. Ik wens jullie een goede reis, oftewel BUEN VIAJE

• 12 Mei 2014 - 10:08

Ton Nuijten:

Avonturiers,
    Ik wens jullie een boeiende, inspirerende en een mooie tocht, met alles wat erbij komt kijken (regen, teleurstellingen, verrassingen). Nogmaals: alles wat je thuis laat is mooi meegenomen!
    Veel plezier!
    Ex-caminoganger, Ton

• 12 Mei 2014 - 10:46

Hoi Paul en Hans,
    De blog komt helemaal goed over inclusief foto.
    Wat een mooie uitgebreide informatie. We hopen dat jullie een heel voorspoedige tocht zullen hebben met prachtige ontmoetingen en een beetje gunstiger weer dan wij hadden. We weten in ieder geval nu uit eigen ervaring hoe het is om onderweg te zijn naar Santiago.
    We horen elkaar nog.
    Hartelijke groet van Giem en Ineke.

• 12 Mei 2014 - 12:21

Jan Van Amstel:

Hoi Paul en Hans,

Ik sta kennelijk nog niet op de mailing list, want ik heb gisteren niets ontvangen.
    Zeg Paul:
    je zet toch ook wel een helm op de hoofd!/
    Succes!
    J&J

• 12 Mei 2014 - 12:53

Rob En Yvonne:

Hoi Paul en Hans,

Wij wensen jullie heel veel succes en plezier met jullie fietstocht naar Santiago.
    Wij hadden gisteravond geen bericht/blog gekregen, kennelijk staan wij (nog) niet in de mailinglijst.
    Zojuist hebben we ons wel aangemeld!

Groetjes,
    Rob en Yvonne

• 12 Mei 2014 - 17:30

Marcel En Marja:

Hoi Paul en Hans,

Heel veel succes met jullie weg naar Santiago. Zelf zijn we daar net iets te lui voor en dus best een beetje jaloers op jullie enthousiasme. Veel plezier en geluk,

Marcel en Marja

• 13 Mei 2014 - 10:07

W Roodhorst.:

Hoi Paul en Hans.
    Ik wens jullie veel succes met deze lange fiets tocht.,
    naar Santiago.
    Je weet het Paul niet te groot verzet.

Wim.

• 13 Mei 2014 - 17:54

Wim:

Paul en Hans,
    Je zou haats jaloers worden op jullie om zo'n dappere fietsreis te ondernemen.
    Vergeet niet om onderweg te genieten van de landschappen en de mensen.
    Heel veel strekte en succes onderweg.
    Ik lees graag jullie avonturen.
    Vr. groet,
    Wim.

• 13 Mei 2014 - 21:54

Ollie Olsthoorn:

Een mooie ontdekkingsreis naar jezelf. Succes.

• 14 Mei 2014 - 09:17

Rob Hoksbergen:

Beste Hans en Paul,
    een diepe buiging voor dit initiatief. En ik ga er ook van uit dat jullie de eindstreep zullen halen.
    Pas heel goed op elkaar en kom beiden gezond en wel weer terug. Ik wens jullie een goede, bijzondere en voorspoedige reis toe! BON VOYAGE

• 14 Mei 2014 - 15:13

Jolande Esseboom:

Hi boys, heel veel succes, geweldig initiatief!!

• 15 Mei 2014 - 09:23

Hoi Paul en Hans,
    Een mooi verslag nog voor jullie begonnen zijn! Uiteraard gaan wij jullie op de voet volgen en kunnen wij ons goed in leven in wat jullie gaan meemaken. Hopelijk betere weersomstandigheden of in ieder geval wat beter gedoseerd.
    Buen Camino met prachtige ontmoetingen.
    Giem en Ineke

• 19 Juni 2014 - 11:34

Ismel:

He Opa, nog heel even volhouden en dan zijn we er al. ik vindt het heel knap dat jullie al zo ver zijn. En ik weet niet of je had al hebt gehoord maar Nederland heeft gister met 3-2 gewonnen van Australie.

Veel sucses en geniet van jullie tocht.

gr. ismel

• 03 Augustus 2014 - 11:40

Theo Van Hoof:

Een bijzondere prestatie !!

Groeten,
    Theo en Greta van Hoof