Dag 28. Fromista naar El Burgo Ranero - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Hans Ven - WaarBenJij.nu Dag 28. Fromista naar El Burgo Ranero - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Hans Ven - WaarBenJij.nu

Dag 28. Fromista naar El Burgo Ranero

Door: Hans en Paul

Blijf op de hoogte en volg Hans

15 Juni 2014 | Spanje, El Burgo Ranero

Hallo allemaal,

De Camino voert ons na 80 km hoogvlakte naar El Burgo Ranero. Een locatie die het decor zou kunnen zijn van een ouderwetse Italiaanse western. Brandende zon, zinderend asfalt, verlaten huizen en Enrico Morricone die zachtjes doch dringend murmelt: Quo vadis, señor?

De ontvangst in Hostal Peregrino is evenwel allerhartelijkst: prettige sfeer en tapas bij het koele bier. We overschrijden en vieren vandaag de 2.000 km. Morgen de laatste vlakke etappe en dan enkel nog bergen, Hors categorie, all the way to Santiago. Nu we dus nog even tijd van leven hebben een kleine bespiegeling, zonder pretenties.

De Camino is veelzijdig: historisch, religieus/spiritueel en anno 2014 ook sportief met de nodige introspectie. Paul en Hans zijn al meer op pad geweest, onder andere naar Venetië en China. Wanneer we de ervaringen van die reizen in een groter kader plaatsen vallen een paar, universele zaken op.

Mensen/zielen op onze planeet herkennen en delen: liefde, dank aan moeders die ons het leven schenken, schoonheid, muziek, vriendschap en het geloof in het hogere: vaak omschreven als het leven na dit leven, de overwinning van de fysieke dood.

De Camino verhaalt van deze overwinning met de aflaat die na deze boetetocht verkregen werd; en met de kerken en kathedralen, de talloze gedenktekens onderweg en de pelgrims die soms half kreupel hun weg vervolgen. Zij getuigen van een rotsvast geloof, een diepe emotie en verbondenheid aan een individuele- en een collectieve beleving die het bestaan van alle dag ontstijgt.

Het is opvallend dat de behoefte aan deze collectieve emotie: de gedeelde vreugde en het verdriet, niet voorbehouden is aan de kerk of het geloof. In 1982 stonden we in Venetië voor een etalage met tv toestellen en honderden toeristen uit de hele wereld tijdens de finale van de mondial. Iedereen vond het prachtig ongeacht de nationaliteit. Italië won en de Italianen sprongen vervolgens en masse van de Ponte Vechio in het Canal Grande, zonder op passerende schepen te letten.

In 1992 verbleven we in Hotel Dynasty in Beijing. Iedere ochtend werd The China Daily onder de kamerdeur geschoven, met op maandag, op de achterpagina de Europese voetbaluitslagen. Van Basten en Gullit hadden gescoord voor AC Milan. Dat was kennelijk belangrijk nieuws.

Binnen de geloofsgemeenschap zijn er vele overtuigingen: Katholiek, Hervormd, Islam, Hindoe, Orthodox, Boeda, Joods. Vervolgens zijn er weer vele richtingen: Nieuw Hervormd, 1e Pinksterdag, Jehova etc. De kerken, als spiritueel centrum, stonden en staan midden in de gemeenschap. De grote clubs in Spanje en Engeland situeren hun tempels in woonwijken waar iedere week de voetbal hoogmis wordt opgevoerd. Een collectieve beleving diep verankerd in de cultuur en het (bewust)zijn van de aanhang.

Eens per 4 jaar is er een mondiaal gebeuren als iedere huiskamer, kroeg en krant de emotie (vreugde en verdriet) deelt. We zijn er getuige van als Spanje in rouw verkeerd na 1-5 en Nederland opgewekt uitkijkt naar Australië. (Bij het hockey tegen de Kiwi's verliep een en ander overigens nog niet geheel naar wens).

Op 15 juni 2014 is het Amerikaanse Congres bijgepraat over SETI: Search for Extraterrestial Intelligence (Daily Mail, UK). De betrokken wetenschappers stellen: 'dat binnen 20 jaar leven in de ruimte zal zijn aangetoond. Op zowel microscopisch niveau binnen ons zonnestelsel als qua intelligentie doorbuiten'. Het is dus na de Europa League en de Mondial wachten op de Galactische confrontatie.

Zou een dergelijk perspectief de wereld in vrede kunnen verenigen rondom een elftal met Van Gaal als coach/predikant?
Let the games begin! Buenos noches. Hans en Paul.

• 16 Juni 2014 - 00:06

Riedi:

Fijn om te lezen Hans. Dankjewel.

En 2000+ al. Jullie gaan goed!
    Morgen nogmaals de wind mee, dat waren dan 3 van de 7 'magere' dagen.
    En dan de laatste etappes: de 7 'vette' dagen........ De eindstreep nadert.
    Dag lieve jongens slaap lekker.

• 16 Juni 2014 - 00:39

Corrie En Sjef :

Hoi Hans en Paul.
    Het einde is in zicht nog even volhouden.Welterusten wij gaan ook naar bed.
    Groetjes Sjef en Corrie

• 16 Juni 2014 - 14:22

Els En Rino:

Zo, dat was een hele beschouwing na zo'n eind fietsen.
    Ik zou me ermee kunnen verenigen als religie en/of voetbal inderdaad saamhorigheid zou inhouden,
    maar helaas zien we wel erg veel anders... zie alle verschillende geloofsgemeenschappen die je noemt en
    alle supporters geweld en vandalisme.
    Gelukkig maar dat er ook veel mensen zijn die niet religieus zijn en ook niet van voetbal houden.
    Misschien stof tot overdenken tijdens de volgende rit ?
    Een overwinning wordt het voor jullie, maar dan tìjdens je leven en een prachtige overwinning voor jullie
    leeftijd, dat is zeker.
    Een fijne volgende tocht.
    Els en Rino